اهمیت مینی پالایشگاه برای فرصت های تجاری - فاطر اویل

اهمیت مینی پالایشگاه ها و پالایشگاه های نفت این است که منبع عظیمی برای تولید سوخت های لازم برای حمل و نقل، روان کننده ها و بلوک های آغازین سنتز شیمیایی هستند. حتی از آنجایی که منابع تجدیدپذیر جایگزین برای انرژی لازم وجود دارد. خیلی ها هنوز تقاضا برای نفت می کنند، بعید است که وابستگی ما به فرآورده های نفتی و نفت به عنوان یک ماده اولیه شیمیایی به این زودی ها قطع شود. فاطر اویل در این مقاله بررسی کرده است که چگونه اقتصادهای در حال توسعه می توانند از پالایشگاه های کوچک مدولار برای پالایش نفت و تولید محصولات بهره برداری کنند.

نفت سیاه! یک آشغال سیاه از ترکیبات شیمیایی که در حالت طبیعی استفاده محدودی دارد. ارزش واقعی نفت خام از آنچه می توان از آن تولید کرد ناشی می شود. تبدیل نفت خام به گازهای نفتی با ارزش، سوخت های حمل و نقل مانند بنزین و گازوئیل، ذخایر پایه روان کننده، قیر و غیره بر عهده فرآیندی به نام پالایش نفت است.

پالایش نفت شامل چندین فرآیند مهندسی شیمی است که برای جداسازی فراکسیون/محصولات شیمیایی مختلف از یکدیگر طراحی شده است. یکی از رایج‌ترین روش‌های انجام این کار، از طریق فرآیندی با استفاده از برج تقطیر است. نفت خام – عمدتاً مخلوطی از هیدروکربن ها – در یک ستون قرار می گیرد و دما تا زمانی که مخلوط شروع به جوشیدن کند بالا می رود. هنگامی که مایع شروع به جوشیدن می کند، بخارات تشکیل می شود و ستون در یک گرادیان دما، با پایین ترین دما در بالا و بالاترین دما در پایین نگه داشته می شود.

از آنجایی که نفت خام مخلوطی از بسیاری از گونه های شیمیایی مختلف است، هر یک از آنها نقطه جوش خاص خود را دارند و بنابراین در دماهای مختلف شروع به تشکیل بخار می کنند. کوچکترین و سبک ترین گونه های شیمیایی کمترین نقطه جوش را دارند. آنها ابتدا شروع به تشکیل بخار می کنند و به بالای ستون می رسند. هنگامی که گونه های گازی به مناطقی با دمای کمتر از نقطه جوش خود می رسند، شروع به متراکم شدن و تشکیل مایع می کنند. سپس این مایع را می توان جمع آوری کرد و یا بیشتر پردازش کرد یا همانطور که هست استفاده کرد.

مینی پالایشگاه‌های نفت معمولاًبخش‌های بزرگی از زیرساخت‌ها بوده‌اند که بخشی از آن به دلیل تقاضای زیاد برای پالایش نفت و زیرساخت‌های پرهزینه مربوط به ایجاد برج های تقطیر کسری و مراحل پالایش بیشتر است.

هزینه‌های مرتبط با پالایش نفت امروزه دارد افزایش می‌یابد، زیرا حرکت‌هایی به سمت قانون‌گذاری ترکیب سوخت به شدت افزایش می‌یابد، از جمله نیاز به کاهش سطح گوگرد در گازوئیل و سطوح اکتان بالاتر در بنزین در سوخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای.

بخش دیگری از اهمیت مینی پالایشگاه ها ناشی از سازگاری بیشتر آنها با محیط زیست در مقایسه با طرح های سنتی تر گیاهان است.

قیمت نفت خام اغلب با نوسانات زیادی مواجه بوده است، از فشار بر تقاضا گرفته تا مشکلات عرضه به دلیل عواملی مانند حوادث ناشی از آتش سوزی و آسیب به پالایشگاه ها. این امر به نوبه خود بر توانایی پالایشگاه‌های نفت برای مقرون‌به‌صرفه بودن یا سودآوری فشار وارد کرده است.

با توجه به هزینه های مربوط به نگهداری تجهیزات کارخانه، پالایشگاه های بزرگ اغلب به یارانه ها برای ادامه انجام کاری که برای عملکرد یک کشور حیاتی است وابسته هستند. با این حال، در مواجهه با نوسانات قیمت در بازار، در کشورهایی که لزوماً توانایی ساخت و نگهداری چنین زیرساخت‌های بزرگ، اما ضروری را ندارند و منبع غنی نفت خام خود را دارند، چه اتفاقی می‌افتد؟

کارشناسان فاطر اویل در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه مینی پالایشگاه‌ها ممکن است مسیری قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای تامین امنیت تولید فرآورده‌های نفتی در اقتصادهای در حال توسعه ارائه دهند.

اهمیت مینی پالایشگاه ها

مینی پالایشگاه های کوچک نسخه های کوچک شده پالایشگاه های نفت استاندارد هستند. در حالی که آنها هر روز بشکه های کمتری از محصولات تصفیه شده تولید می کنند، هزینه کمتری نیز دارند و می توان آنها را با انعطاف بیشتری برای پاسخگویی به افزایش و کاهش تقاضا، بدون ناکارآمدی کارخانه های بزرگتر، استفاده کرد. پالایشگاه های کوچک در کشورهای نفت خیز مانند نیجریه که ذخایر نفتی قابل توجهی دارد اما محصولات پالایش شده برای رفع نیازهای ملی وارد می شوند، بسیار جذاب هستند که بر بازده اقتصادی منابع نفت تاکید بیشتری دارد.

پالایشگاه کوچک به پالایشگاهی گفته می شود که کمتر از 5000 بشکه نفت در روز تولید می کند – با این حال، این یک تعریف کاملاً مورد توافق است. طرح‌های مینی پالایشگاه می‌تواند متفاوت باشد، به‌ویژه اگر ساختار مدولار داشته باشند. پالایشگاه‌های مینی مدولار، پالایشگاه‌هایی با ساخت آسان هستند که می‌توانند برای خواسته‌های مصرف‌کننده سفارشی شوند.

بیشتر علاقه‌مندی‌ها به مینی پالایشگاه‌های مدولار «برای سرمایه‌گذاری گروه‌های بخش دولتی و خصوصی قابل دوام است» و جذابیت آن‌ها از سرعت راه‌اندازی آنها و شروع تولید محصولات سوخت اولیه و مواد خام برای بیشتر است.

یکی دیگر از مزایای محیط زیست دوستی بیشتر آنها در مقایسه با طرح های سنتی گیاهان است. مقیاس پالایشگاه های کوچکتر به این معنی است که در صورت بروز حادثه، خطر زیست محیطی بسیار کمتری دارند. علاوه بر این، در صورت کاهش تقاضا در مقایسه با زیرساخت های بزرگتر پالایش نفت، احتمالا ظرفیت بسیار کمتری هدر می رود.

تقاضا برای چنین تاسیساتی در حال افزایش است. کاهش شدید قیمت نفت خام، هزینه‌های راه‌اندازی کارخانه‌های بزرگ‌تر را ناخوشایند کرده است و پالایشگاه‌های کوچک می‌توانند جایگزین مقرون‌به‌صرفه‌ای در زمان‌های تقاضای کمتر ارائه دهند.

برج تقطیر کسری بخش های شیمیایی مختلف نفت خام را در مینی پالایشگاه از یکدیگر جدا می کند. Cymro/Shutterstock.com

با نگاه به آینده

مینی پالایشگاه‌های مدولار روشی انعطاف‌پذیر برای ارائه قابلیت‌های پالایش نفت خام بدون هزینه اولیه مورد نیاز کارخانه‌های بزرگ پالایشی ارائه می‌دهند. طراحی مدولار امکان تسریع ساخت پالایشگاه را فراهم می‌کند و اگر تلاش‌های فعلی برای یافتن راه‌هایی برای کاهش اندازه اجزا و سازه‌ها موفقیت آمیز باشد، ممکن است به زودی حمل و نقل و مونتاژ پالایشگاه‌های مدولار ساده‌تر شود.

توانایی داشتن پالایشگاه‌های محلی حتی در مکان‌های دورافتاده به کاهش هزینه‌های مرتبط با حمل‌ونقل کمک می‌کند و مهم‌تر از آن، اطمینان حاصل می‌کند که مناطق در برابر نوسانات قیمت‌های بازار و صادرات خارجی آسیب‌پذیر نیستند.شرکت فاطر اویل در حال حاضر طیف وسیعی از طرح‌های مینی پالایشگاه را تولید می‌کنند که مسیری برای امنیت بهتر در تولید مواد اولیه و سوخت محلی ارائه دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *