گوگرد زدایی از گاز دودکش چیست؟ - فاطر اویل

گوگردزدایی از گاز دودکش چیست؟

گوگرد زدایی از گاز دودکش فرآیند گوگرد زدایی از گازهای خروجی اگزوز نیروگاه های برق یا سوخت فسیلی است. این کار از طریق افزودن جاذب ها انجام می شود که می تواند تا 95 درصد از دی اکسید گوگرد را از گاز دودکش حذف کند.

گوگرد زدایی از گاز دودکش

گوگرد زدایی از گاز دودکش

گاز دودکش مواد متصاعد شده ای است که هنگام سوزاندن سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت، گاز طبیعی یا چوب برای گرما یا برق تولید می شود.

2 نوع گوگرد زدایی از گاز دودکش

فرآیندهای گوگرد زدایی از گازهای دودکش را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

فرآیندهای یکبار مصرف و فرآیندهای قابل بازسازی.

  • نوع اول: به عنوان غیر قابل احیا شناخته می شود و فرآیندی است که از جاذب به عنوان یک محصول جانبی مفید استفاده می کند یا آن را به عنوان زباله دفع می کند.
  • فرآیندهای قابل احیا، دی اکسید گوگرد جذب شده را برای تولید محصولات دیگری مانند، H2SO4 یا SO2 مایع آزاد می کنند.

نحوه گوگرد زدایی از گازهای دودکش

گوگرد زدایی گازهای دودکش اغلب در یک تاسیسات اختصاصی فاضلاب به جای سیستم تصفیه فاضلاب موجود کارخانه تصفیه می شود و به تاسیسات اجازه می دهد تا محدودیت های تخلیه فاضلاب FGD را رعایت کنند.

ترکیب فاضلاب می تواند از کارخانه ای به کارخانه دیگر به دلیل عواملی مانند انتخاب زغال سنگ، غلظت کلرید اسکرابر، نوع سیستم آبگیری گچ، نوع فرآیند FGD مورد استفاده و موارد دیگر متفاوت باشد.

گچ گوگرد زدایی با گاز دودکش چیست؟

گچ گوگرد زدایی گاز دودکش (FGDG) یک محصول جانبی صنعتی است که در طی فرآیند گوگرد زدایی گاز دودکش در نیروگاه های زغال سنگ تولید می شود. از اواخر دهه 1960 از سیستم های گوگرد زدایی گازهای دودکش برای محدود کردن انتشار دی اکسید گوگرد از نیروگاه های زغال سنگ استفاده شده است، اما در دهه گذشته تولید FGDG به شدت کاهش یافته است.

چرا که ممکن است حاوی آلاینده هایی مانند ذرات، دی اکسید گوگرد، جیوه و دی اکسید کربن باشد، اما بیشتر گازهای دودکش از اکسیدهای نیتروژن تشکیل شده است. گازهای دودکش تصفیه نشده از نیروگاه ها، تأسیسات صنعتی و سایر منابع می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت هوای محلی و منطقه ای تأثیر بگذارد.

در یک فرآیند تصفیه معمولی، گاز ابتدا به یک رسوب‌دهنده الکترواستاتیکی فرستاده می‌شود که خاکستر و سایر ذرات را با شارژ الکترواستاتیکی حذف می‌کند و باعث جذب و رسوب آن‌ها به صفحات یا سایر وسایل جمع‌آوری می‌شود.

سپس گاز به واحد نیتروژن زدایی می رود که ترکیب شیمیایی اکسیدهای نیتروژن را تغییر می دهد و به جای اکسید نیتروژن، گاز نیتروژن تولید می کند. گچ طبیعی را می توان در تولید بتن به عنوان جایگزینی برای سیمان آلومینات کلسیم (CAC) استفاده کرد.

طراحی و تولید سیستم گوگردزدایی از گاز دودکش فاطر اویل

فاطر اویل با جدید ترین متد های روز دنیا انواع سیستم های گوگرد زدایی را طراحی و تولید می‌کند. برای سفارش با فاطر اویل تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *